Promoottorit, nuo rakkaat lapset

Kuluneena viikonloppuna kiinnitin huomiota promoottoreihin / messuhosteihin / menekinedistäjiin, millä nimellä nyt kukin haluaa heitä kutsua. Kävin GoExpossa ja Isossa Omenassa. Silmiini osui jos jonkinlaista persoonaa. Erittäin hyviä tyyppejä oli paljon. Esport Centerin daami myyntikikkoineen oli hyvin lähellä onnistumista. Vain lapsiparkki puuttui. Sille hänkään ei voinut mitään. Olin myös vähällä ilmoittautua Triathlonille vaikka en kovin hyvin osaa uida.

Enemmän kuitenkin silmiini osui ei niin hyviä tyyppejä. Miksi tullaan töihin, jos työ ei yhtään nappaa tai sovi tyylillesi? Yritykselle osasto messuilla tai promo kauppakeskuksessa on aina iso panostus. Osaston ja promootiopisteen ilmettä hinkataan hulluuteen asti, painatetaan materiaaleja, tuotetaan digitaalista materiaalia ja maksetaan valtavat palkkakulut. Tuo kaikki saattaa olla hukkaan heitetty rahaa, jos henkilökunta ei miellytä ohi virtaavia potentiaalisia asiakkaita. Enkä nyt puhu pärstäkertoimesta vaan asiakaspalvelusta ja asenteesta.

Muun muassa näistä asioista:

– Tyttö pyörittää hiuksiaan sormensa ympäri ja nojaa kyynärpäällä pystypöytään.
– Osastolla on kolme kundia. Kaksi heistä näppäilee mobiililaitetta, kolmas tuijottaa samaa esittelyvideota, mitä asiakkaatkin tuijottavat.
– Kaksi osastolle kuuluvaa kundia seisovat kädet puuskassa keskellä käytävää tehden kulun mahdollisimman vaikeaksi. Tosin he eivät metsästä tällä tyylillä asiakkaita vaan juttelevat keskenään.
– Kaksi naista seisoo hiljaa tiskin takana ja tuijottavat tyhjyyteen. Kun otan toiseen katsekontaktin, hän kääntää äkkiä päänsä pois.
– Tytöt seisovat valtavalla osastolla pienen tiskin takana ja ottavat itsestään selfieitä ja välillä tarkistavat tukkaa, meikki ja syntynyttä kuvamateriaalia.
– Tyttö meikkaa yleisövessassa itseään edustuskuntoon samalla kun kertoo puhelimessa kaverilleen olevansa pahasti myöhässä ja tulevansa töihin ns. samoilla silmillä.

Voi apua! Ja näille työnantaja joutuu maksamaan sunnuntaina tuplapalkkaa, sekä sen mukaiset työnantajamaksut. Miten näillä ihmisillä on pokkaa tuhlata jonkun rahoja? Tai vielä pahempaa, he saattavat edustaa jopa omaa merkkiään.

Olen aika paljon ollut tekemisissä promojen kanssa. Itsekin olen tehnyt niitä aikanani ihan riittävän monta vuotta. Kun puhutaan isoista palkattavista massoista, pääsee seulasta aina välillä livahtamaan joku joka ei hommaan sovi.

Mutta miten välttää näitä ongelmia?

– Perusteellinen koulutus on kaiken A ja O.
– Kaikki skenaariot kannattaa ottaa huomioon. Esimerkki: Sinulla on tulossa ulkopromo toukokuussa Narinkkatorille. Ilma voi olla kuin morsian tai sitten ei. Tee promoottoreille pakkauslista: sukkahousut, pitkät kalsarit, sormikkaat, hanskat, paksupohjaiset sateenpitävät lämpimät kengät, pipo….Parasta tietenkin on, että vaatetat itse heidät päästä jalkoihin. Muuten töihin tullaan leggareissa ja tennareissa.
– Kerro minkälainen panostus juttu sinulle on, mitä tuloksia panostuksesta odotetaan ja mikä rooli henkilökunnalla on tulosten saavuttamisessa.
– Palkkaa motivoivasti, anna mahdollisesti bonus, jos laadullisiin ja euromääräisiin tavoitteisiin päästään. – Anna selkeät säännöt ja valvo niitä, puutu ystävällisesti jos sääntöjä ei noudateta mm. puhelin pois, ei käsiä puuskaan, ruokatunnit, osastolla syöminen, seurustelua työkavereiden kanssa, istuminen osastolla….
– Omalla esimerkillä on valtava vaikutus.
– Ja mieti tarkkaan tarvitseeko osastolla olla tiskiä, jonka taakse on helppo piiloutua!

Olen saanut tehdä töitä upeiden tyyppien kanssa ja nähnyt monen hyvän promoottorin nyt aikuisena menestyvän hyvin elämässään. Tekemisen asenne näkyi jo silloin vai mitä mieltä olet näistä tyypeistä: Jenni Levävaara, Julia Välimäki, Johannes Hatsolo, Taru Immonen, Lotta Hurskainen ja Sini Lindholm.

Promoottorin homma ei ole helppoa. Koita itse seistä jaloillasi seuraavat kymmenen tuntia, hymyillä ja puhua koko sen ajan. Jos tässä duunissa pärjää, pärjää missä tahansa työssä ja yleensä elämässä.

– Kaisa

One Reply to “Promoottorit, nuo rakkaat lapset”

  1. Lotta sanoo:

    Huikea kirjotus ja osuvia argumentteja 🙂

Comments are closed.

© 2020 Unelmatuotanto . Powered by WordPress. Theme by Viva Themes.